Stres – dlaczego wpływa na efektywność treningów?

id_17624_1487231961_1920x1473

Każda z nas zna to paraliżujące uczucie. Stres nie oszczędza nikogo i przychodzi zwykle wtedy, kiedy najbardziej się go obawiamy. Wiadomo, że istnieją w życiu sytuacje, kiedy stres jest nieunikniony. Jeśli jednak towarzyszy nam przez długi czas, może narobić sporo bałaganu w naszym organizmie i sprawić, że efekty starań, ćwiczeń i diety nie przyjdą tak szybko, jakbyśmy tego oczekiwały.

Dlaczego?

Wszelkie sytuacje stresowe mają wpływ na wydzielanie przez nasze nadnercza hormonu zwanego kortyzolem. Kortyzol jest niezbędny, wpływa między innymi na gospodarkę cukrową, metabolizm tłuszczów, białek i węglowodanów. Reguluje odpowiedź immunologiczną, pomaga w przy infekcjach i zapaleniach , normalizuje ciśnienie krwi, pracę serca oraz układu nerwowego.

Problem pojawia się, gdy kortyzolu jest zbyt dużo. Wówczas staje się on naszym wrogiem, może wpłynąć na nasze zdrowie i stanowić przeszkodą w walce o lepszą sylwetkę.

Wysoki poziom kortyzolu powoduje gromadzenie tkanki tłuszczowej z kilku powodów:

  • osłabia pracę tarczycy, przez co możemy odczuwać gorsze samopoczucie i mieć problemy z nadmiarem tkanki tłuszczowej;
  • zaburza gospodarkę insulinową, prowadząc do osłabienia wrażliwości tkanek na insulinę;
  • pobudza apetyt, przez co częściej sięgamy po słodkie i słone przekąski;
  • zwiększa naszą podatność na infekcje, co rozregulowuje pracę organizmu;
  • przyczynia się do spowolnienia procesu trawienia;
  • powoduje zaparcia oraz zatrzymanie wody w organizmie;
  • działa katabolicznie na tkankę mięśniową – spowalniając tym samym metabolizm;
  • blokuje uwalnianie kwasów tłuszczowych z komórek, co powoduje problem z zrzuceniem wagi;
  • powoduje problemy ze snem. (O tym jak bardzo niekorzystnie brak snu wpływa na nasze samopoczucie i rezultaty ćwiczeń pisałyśmy już na blogu).

W ciężkim dla nas czasie zwykle mamy wrażenie, że stres nad nami całkowicie panuje. Istnieją jednak sprawdzone sposoby na zredukowanie jego poziomu i tym samym zabezpieczenie się przed jego negatywnymi skutkami.
Oto kilka sposobów:

  • znajdź przyczynę stresu i w miarę możliwości spróbuj wyeliminować ją lub ograniczyć – to niełatwe, ale daje najlepszy i przede wszystkim długoterminowy efekt;
  • bądź dla siebie wyrozumiała – przestań porównywać się do innych i doceń to, co robisz;
  • rozejrzyj się i doceń małe rzeczy każdego dnia;
  • spędzaj czas z ludźmi, z którymi czujesz się dobrze – przyjaciółmi, ukochanym, rodziną, dziećmi (o ile Cię nie stresują!);
  • zadbaj o odpowiednią podaż ważnych dla Twojego organizmu składników – kwasów Omega 3, witaminy D3, magnezu, witamin z grupy B, a także odpowiednią podaż węglowodanów;
    pamiętaj o aktywności fizycznej, która powoduje uwolnienie endorfin, przez co redukuje poziom stresu;
  • wysypiaj się – śpij 7-8 godzin, najlepiej w godzinach 22/23 – 6/7;
  • znajdź czas na chwilę oddechu – zajęcia, aktywności, hobby, które sprawią Ci przyjemność i wyciszą np. spacer w lesie, słuchanie spokojnej muzyki, masaż;
  • medytuj.

Stres to niełatwy przeciwnik, ale z odrobiną chęci, naprawdę możesz sobie pomóc. I pamiętaj – nie warto denerwować się sytuacjami, na które nie masz wpływu, wszystkie inne możesz zmienić!
Życzę Ci spokoju i dystansu! 🙂

Autor: Aneta Kłaczkowska

Aneta_blog